2010.11.27. 19:34, Szandy
A Koldusopera - bár sokféle zenei műfajt ötvöz - a magyar musicaljátszás egyik alapköve - mondta a december 3-ai, Thália színházi premiert megelőző sajtótájékoztatón Kerényi Miklós Gábor - KERO®, a Budapesti Operettszínház főigazgatója. Hozzátette, a teátrum musicaltagozatának 2008-as megalakulása a műfaj történetében a negyedik fontos lépcsőfok. Előtte 1996-ban a Rock Színház Operetthez csatolása, a hetvenes évektől a Vámos László nevével fémjelzett musicaljátszás (például West Side Story), majd korábban a Szinetár Miklós és Petrovics Emil által vezetett Petőfi Színház - mely a mai Thália helyén működött - volt fontos állomás. Itt mutatták be az első magyar musicalt, az Egy szerelem három éjszakáját, illetve a Koldusoperát, melyben Bicska Maxit Agárdy Gábor alakította, de látható volt még a produkcióban Sennyei Vera és Almási Éva is.

"Emeljük a tétet - ez idei szlogenünk, elmondtam már többször. Zenés népszínházként ennek jegyében is kötelességünk a Koldusoperát játszani! S az külön öröm, hogy a Tháliában a Színháztudományi Intézet és Múzeum kiállítást rendez a darabról" - mondta a sajtótájékoztatón Kerényi Miklós Gábor.
Az ős, John Gay 1728-as Háromgarasos operája rendkívüli hatással volt a kor operajátszására és színházművészetére. Erre a londoni Sohóban játszódó műre figyelt fel az 1920-as években Bertolt Brecht és írta meg Kurt Weill zenéjével saját színművét, amelynek helyszíne a Soho maradt és a szereplői is ugyanazok: a koldus király Peachum és riválisai, kurvák és bűnözők. Az 1928-as ősbemutatón Berlinben Lotte Lenya, Weill felesége alakította Kocsma Jennyt.
A keserű történet most különleges formában kerül bemutatásra. Brecht és Weill Koldusoperája a zenés színház egyik remekműve. Egyszerre opera, musical és operett, valamint mindezek paródiája. A készülő előadás azonban leginkább a némafilmek stílusát idézi. Bár a darab a 20. századi színházi avantgárd része volt, mára már klasszikus rangra emelkedett, hiszen olyan, azóta számtalanszor feldolgozott "slágerek" hangzanak el benne, mint a Cápa-dal, az Ágyú-dal vagy a Salamon-dal.
"Ez a darab minden korban megtalálta a nézőjét, hiszen minden időben és társadalmi közegben rólunk szól, a kisemberekről, akik, legyenek bármilyenek a gazdasági körülmények, mindig pórul járnak" - hangsúlyozta Béres Attila, a produkció rendezője. Hozzátette: emiatt személyes dühét is igyekszik kifejezni az előadásban. A produkcióban egyébként maga Brecht is megjelenik - különleges formában.
Bicska Maxi ezúttal Dolhai Attila, Tigris Brown Szabó P. Szilveszter, Polly Szinetár Dóra, Kocsma Jenny pedig Peller Anna lesz. A Peachum-házaspárt Balikó Tamás/Földes Tamás és Siménfalvy Ágota formálja meg, Lucyt pedig Szendy Szilvi játssza. Látható lesz még a produkcióban Szabó Dávid, Szerényi László, Bálint Ádám, Petridisz Hrisztosz, Pálfalvy Attila, Csuha Lajos, Balogh Bodor Attila és Kocsis Tamás is.
A rendező kitért arra, hogy a Koldusopera legújabb változatának kerete, Horesnyi Balázs díszlete is egyfajta morális-szellemi szétcsúszottságra utal, Bicska Maxi bandájának tagjai pedig karakterükben lefedik a maffiavilág minden árnyalatát. A húszas évek stílusát idézik Túri Erzsébet jelmezei, a koreográfiát Tihanyi Ákos készíti. A Budapesti Operettszínház zenekarát Bolba Tamás és Bíró Péter dirigálja majd.
