Hangos siker a némafilmes Koldusopera2010.12.16. 20:54, Szandy
operett.hu
Minden idők egyik legizgalmasabb zenés darabját tűzte repertoárra a Budapesti Operettszínház, sztárszereposztásban, Béres Attila rendezésében, méghozzá különleges formában, a némafilmek világára emlékeztetve.

"Azt gondolom, kötelességünk volt bemutatni Bertolt Brecht és Kurt Weill kultikus művét, pláne most, hiszen 50 esztendeje játszottak egy legendás előadást Magyarországon, az akkori Petőfi Színházban, mely a kor egyetlen musical-teátrumaként tulajdonképpen a mai Operett jogelődje. Ez a mű egyszerre musical, operett, opera és nagyon keményen prózai színházi előadás. Fantasztikus feladat Dolhai Attilának, Szabó P. Szilveszternek, Szinetár Dórának, s a rendező Béres Attilának, hogy igazi izgalmas varázslatot hozzanak létre" - mondta a premier kapcsán Kerényi Miklós Gábor - KERO® főigazgató.
John Gay 1728-as Háromgarasos operája rendkívüli hatással volt a kor operajátszására és színházművészetére. Erre a londoni Sohóban játszódó műre figyelt fel az 1920-as években Bertolt Brecht és írta meg Kurt Weill zenéjével saját színművét, amelynek helyszíne a Soho maradt és a szereplői is ugyanazok: a kolduskirály Peachum és riválisai, kurvák és bűnözők. Az 1928-as ősbemutatón, Berlinben Lotte Lenya, Weill felesége alakította Kocsma Jennyt. A keserű történet most különleges formában került bemutatásra a Thália Színházban december 3-án: az előadás a némafilmek stílusát idézi.
"A Koldusopera minden korban megtalálta a nézőjét, hiszen minden időben és társadalmi közegben rólunk szól, a kisemberekről, akik, legyenek bármilyenek a gazdasági körülmények, mindig pórul járnak. Emiatt személyes dühömet is igyekeztem kifejezni az előadásban. Horesnyi Balázs díszlete is egyfajta morális-szellemi szétcsúszottságra utal, Bicska Maxi bandájának tagjai pedig karakterükben lefedik a maffiavilág minden árnyalatát. A húszas évek stílusát idézik Túri Erzsébet jelmezei, a koreográfiát Tihanyi Ákos készítette. A Budapesti Operettszínház zenekarát Bolba Tamás és Bíró Péter dirigálja az előadások során" - ismertette a stábot Béres Attila rendező.
A három főszerepet Dolhai Attila, Szinetár Dóra és Szabó P. Szilveszter alakítják. "Bicska Maxi másként hős, mint az eddig játszott szerepeim. Azok többnyire a romantikának nagyon sok jegyét viselték magukon, ezzel szemben Maxi egy száraz, kőkemény, a dolgokat pontosan átlátó, rafinált, nagyon dörzsölt bandavezér" - így Dolhai Attila. A Pollyt játszó Szinetár Dóra annak örül, hogy a rendező Béres Attilának köszönhetően olyan előadás született, mely egy igazi prózai színházban is megállná a helyét. "Nagyon-nagyon sokat vitatkoztunk, nagyon-nagyon sok kérdés merült fel bennem, melyekre Attila hajlandó volt és tudott is válaszolni. Szép lassan összeállt a kép Pollyról. Nagyon szeretem ezt a szerepet, mert egy olyan részemet mutathatom meg ebben általa, amit eddig még nagyon láthattak tőlem a nézők színpadon" - mondja Szinetár Dóra.
Tigris Brown megformálója, vagyis Szabó P. Szilveszter szerint a Koldusopera napi szinten ad választ a kérdéseinkre. "Mind a világ, mind a politika, mind az emberek helyzete napról-napra változik, néha érzünk egy-egy fellángolást, hogy igen, most könnyebb… A legbelül feltett kérdésekre, hogy a világ miért olyan, amilyen, mindig, minden előadás alkalmával pontos választ ad ez a mű. Béres Attila egy amolyan kifordított színészi-emberi gondolkodással rendezte meg a darabot: adva van egy történet, de nagyon fontos, hogy kik játsszák azt, odáig, míg meg nem szólal maga a gondolat. Amit elmondunk a nézőknek, vagy egymásnak, az már nem a miénk. Különböző szinteket, hierarchiákat igyekszünk bemutatni - a mának megfelelően. Vannak nagyon gazdagok, van a politikai réteg, amibe ember nem lát bele, és vannak azok, akik húzzák nap mint nap az igát a túlélésért, a mindennapos megélésért, akiknek nincsen olyan gondolatuk, hogy mi lesz karácsonykor, mi lesz a jövő héten, hanem mindig csak az aznap létezik: ma ennyit tudok enni, ma ennyit tudok a gyerekemmel lenni, ma ennyit tudok teljesíteni abból, amit szerényen, de életnek neveznek…" - fogalmazta meg gondolatait a premierről Szabó P. Szilveszter.
Bertolt Brecht és Kurt Weill kultikus műve - melyben látható még Kocsma Jennyként Peller Anna, a Peachum-házaspárt Balikó Tamás/Földes Tamás és Siménfalvy Ágota formálja meg, Lucyt pedig Szendy Szilvi, illetve színpadra lép Szabó Dávid, Szerényi László, Bálint Ádám, Petridisz Hrisztosz, Pálfalvy Attila, Csuha Lajos, Balogh Bodor Attila és Kocsis Tamás is - januárban és februárban is megtekinthető az Operettszínház produkciójában a Tháliában. Látható itt az a kiállítás is, melyet a Színháztudományi Intézet és Múzeum rendezett a korábbi nagy produkciókról. A fotókon olyan legendás művészek tűnnek fel Maxiként, Brownként vagy éppen Pollyként, mint Bodrogi Gyula, Agárdy Gábor, Almási Éva, Domján Edit. Újabb ötven év múlva talán Dolhai Attiláról, Szinetár Dóráról, Szabó P. Szilveszterről, s a többiekről is megemlékeznek majd egy hasonló tárlaton. A premier sikerét elnézve biztosan… A produkció legközelebb januárban és februárban tekinthető meg.
|